مـجله دیـــــنی فرهــنگی بیــــــنشجو
خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصاً آنهایی که جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوانها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می‌آید.... ادامه »
  • زندگی یک کاروان طولانی است که منازل و مراحلی دارد، هدف والایی نیز دارد. هدف انسان در زندگی باید این باشد که از وجود خود و موجودات پیرامونش برای تکامل معنوی و نفسانی استفاده نماید.
    اصلاً ما برای این به دنیا آمده‌ایم. ما در حالی وارد دنیا می شویم که از خود اختیاری نداریم. کودکیم و تحت تأثیر هستیم، اما تدریجاً عقل ما رشد می کند و قدرت اختیار و انتخاب پیدا می‌کنیم. این جا آن جایی است که لازم است انسان درست بیندیشد و درست انتخاب کند و بر اساس این انتخاب حرکت کند و به جلو برود.
  • با دکتر علی انتظاری به قصد بررسی جنبه‌های جامعه‌شناختی تولید کالای داخلی گفتگو نمودیم. پاسخ‌های ایشان هرچند بنیان‌های مردم‌شناسانه داشت اما حاوی تذکرات و ملاحظاتی بود که تازه می‌نمود. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی از جمله در خصوص وجود قوانین پیشگیرانه و اجرای بی کم و کاست آن و تأثیرات شگرفی که بر افزایش کیفیت کالای داخلی می‌گذارد سخن گفت. نکته‌ی مهم دیگر در میان تأملات دکتر انتظاری موضوع غرور ملی بود. کلیدواژه‌ای که تأثیر مستقیم و پردامنه‌ای در این مبحث دارد.
  • رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج فرمودند: ساخت اقتدار درونی ملت «در درجه‌ی اول با ایمان صحیح و راسخ و با اتحاد آحاد مردم و با عمل درست مسئولین کشور و با همراهی مسئولان و آحاد مردم و با توکل به خدای متعال انجام خواهد گرفت؛ یعنی به‌کار گرفتن عقل و معنویت و توکل و حرکت و عمل.» دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی، عضو هیأت علمی و استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی به بررسی مفاهیم «قدرت» و «اقتدار» در ادبیات سیاسی رایج پرداخته و در ادامه عناصر قدرت‌آفرین برای نظام جمهوری اسلامی ایران را در سه بخش «فرهنگی و اجتماعی»، «سیاسی» و «اقتصادی و مدیریتی» برشمرده است.
  • با ایلاغ سیاست های کلی اقصاد مقاومتی، اجرای آن در دستگاه‌های مختلف قانون‌گذاری و اجرایی و قضایی در دستور کار قرار گرفت. اما توجه به ابعاد اقتصادی این موضوع بدون عنایت به جهت‌گیری‌های فرهنگی آن ممکن است نتایج مطلوبی در بر نداشته و به‌جای ایجاد یک تحول گفتمانی و تغییر در رویکردهای کلان سیاست‌گذاری اقتصادی، این سیاست‌های کلی را تأکیدی بر تداوم تلاش‌های اقتصادی گذشته و حال تلقی نماید. باید دانست که اقتصاد مقاومتی یک گفتمان فرهنگی است نه یک روش اقتصادی. در این یادداشت با عطف توجهی به موضوع رابطه‌ی فرهنگ و اقتصاد، برنامه‌ریزی برای ایجاد گفتمان فرهنگی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، ضروری معرفی شده است.
بایگانی

ولایت مدار کیست؟!!

بسم الله الرحمن الرحیم

حمید رضاامینی

 

هدفم کوتاه نویسی و تذکری کوچک است.
در پی صحبتهای دکتر عماد افروغ در برنامه زنده پارک ملت، موجی از خبرها و تحلیلها به راه افتاد که پر از تهمت و غیبت و عدم تقوای سیاسی و بی اطلاعی از مبانی رهبری عزیز بود.

تعداد زیادی پیام کوتاه فرستاده شد و از افراد خواسته شد که اعتراض خود را به این برنامه و این صحبتهایی که هتک حرمت ولی فقیه است اعلام کنند، که اکثر این پیامها در پشتش جهل به اصل برنامه و صحبتها و حتی زمان برنامه بود.
در این رابطه نظر دوستان ولایی و غیر ولایی را به این بیانات رهبری عزیز جلب میکنم:
 اگر به نام عدالت‌خواهى و به نام انقلابیگرى، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابیگرى، به نام عدالت‌خواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانى که از لحاظ فکرى با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر بخواهیم به نام انقلابیگرى و رفتار انقلابى، امنیت را از بخشى از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. در کشور آراء و عقاید مختلفى وجود دارد. اگر چنانچه یک عنوان مجرمانه‌اى بر یک حرکتى، بر یک حرفى منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاه‌هاى موظف باید تعقیب کنند و می‌کنند.
اما اگر عنوان مجرمانه‌اى نباشد، کسى است که نمیخواهد براندازى کند، نمیخواهد خیانت کند، نمیخواهد دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقه‌ى سیاسى ما، با مذاق سیاسى ما مخالف است، ما نمیتوانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛ «و لایجرمنّکم شنئان قوم على الّا تعدلوا». قرآن به ما دستور می‌دهد و می‌گوید: مخالفت شما با یک قومى، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید. «اعدلوا»؛ حتّى در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتّقوى»؛ این عدالت، نزدیکتر به تقواست. مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است. همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد(1).
معتقدم که آزادى قلم و بیان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدى ندارم و این جزو اصول مصرّحه قانون اساسى است. معتقدم اگر جامعه‌اى مطبوعات آزاد و داراى رشد و قلمهاى آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلى چیزهاى دیگر را هم از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد، یکى از نشانه‌هاى رشد یک ملت و حقیقتاً خودش هم مایه رشد است؛ یعنى از یک طرف رشد و آزادگى ملت، آن را به‌وجود مى‌آورد؛ از طرف دیگر،آن هم به نوبه خود مى‌تواند رشد ملت را افزایش دهد. البته معتقدم در کنار این ارزش، ارزشها و حقایق دیگرى هم وجود دارد که با آزادى مطبوعات و آزادى قلم، آن ارزشها نباید پامال شود.(2)                       
فضاى اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکى از آن چیزهائى است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضاى هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسى است. انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالى ندارد؛ اما دور از هتک حرمتها و اهانتها و فحاشى و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته میکند و اعصاب آرام جامعه را به هم میریزد - که امروز احتیاج به این آرامش هست - خداى متعال را هم از ما خشمگین می‌کند. من میخواهم این پیامى باشد به همه‌ى آن کسانى که یا حرف می‌زنند، یا می‌نویسند؛ چه در مطبوعات، چه در وبلاگها. همه‌ى اینها بدانند، کارى که می‌کنند، کار درستى نیست. مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسى غلط یا یک فکر دینى غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسى، یک حرف دیگر است؛ ما این دومى را به طور کامل و قاطع نفى می‌کنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد. متأسفانه بعضى این کار را میکنند. من بخصوص به جوانها توصیه میکنم. بعضى از این جوانها بلاشک مردمان بااخلاص و مؤمن و خوبى هم هستند، اما خیال می‌کنند این وظیفه است؛ نه، من عرض می‌کنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است.(3)
الان همین اوضاعى را که توی کشور هست، مى‌بینید که متأسفانه این علیه آن، آن علیه این؛ و دستگاه‌هاى خارجى چه خوشحالى‌اى می‌کنند؛ تحلیل میگذارند رویش: بله، بینشان اختلاف افتاد، نابود شدند، از بین رفتند(!) آرزوهاى خودشان را هى مرتباً تکرار میکنند. خب، پیداست که این مسئله نقطه‌ى ضعف ماست. نباید بگذاریم این نقطه ضعف ادامه پیدا کند یا افزایش پیدا کند. اینها را باید توجه داشت. حرکت، حرکت متین، مستدل و مستند باشد. اگر کسانى اختلاف‌نظرهائى دارند، با استدلال بیان کنند. عرض کردم، من معتقد به تبیین هستم. در دوران مبارزات هم، اختلاف ما با چپی‌ها و مارکسیست‌هائى که آن وقت مبارزه می‌کردند، سر همین بود که ما می‌گفتیم باید تبیین کرد، آنها به تبیین اعتقاد نداشتند؛ یک چیز دیگرى می‌گفتند، یک تفسیر دیگرى داشتند. کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگرى، بیان منطقى، مستدل و دور از هو و جنجال بود. اگر هو و جنجال وارد شد، حرف منطقى را هم خراب خواهد کرد. ممکن است چهار نفر جذب شوند، اما چهار نفر آدم هوشمندتر دفع می‌شوند. این، حرف ماست؛ این، عرض ماست.(4)    
در ضمن ما با استناد به این نوع از بیانات رهبری عزیز  نمی خواستیم بگوییم که حرفهای آقای افروغ همگی غلط بوده و ما باید در مقابل هتک ارزشها تحمل داشته باشیم. خیر اینگونه نیست. در میان حرفهای ایشان مطالبات رهبری عزیز هم به چشم می خورد (مثلا بحث گلایه رهبری در باب فقه حکومتی در قم، امید بستن به حوزه های علمیه، از بین رفتن نظارت  و نظریه پردازی در حوزه های علمیه ، مسئول بودن همه مردم در اداره‌ی کشور و ... )
دوستان حزب اللهی که بدون اطلاع از مبانی امام خامنه ای مشتهای گره کرده خود را به سوی یک فرد می گیرید و انگ ضد ولایت فقیه سر می دهید ، کمی انصاف داشته باشید .
چرا بدون مدرک و سند مطلبی را زود رد یا قبول می‌کنید. چرا رهبری را فقط از خود می‌دانید و زود تهمت ضد ولایت به دیگران می زنید.
در همین چند روز اخیر ببینید که به چند نفر تهمت ضد ولایت فقیه زده شده. شما خودتان قضاوت کنید. از مقاله ای که منسوب به آقای جوانفکر است آیا ضد ولایت فقیه بودن فهمیده می شود. آیا خودتان اصل مقاله را خوانده اید؟! آیا احمدی نژاد بر ضد رهبری عمل می‌کند؟!!  مشایی چطور ؟ کسانی که در این ایام رد صلاحیت می‌شوند چی ؟
امیر المومنین (علیه السلام) می فرمایند: نبین که چه کسی می گوید، ببین چه می گوید. پیرو حق باشید و حکمت را بگیرید ولو از کافر و منافق.
حال ولایتمدار کیست ؟!!!!!
یا علی
البته در این نوشته قصد مستند سازی و یا نقد هایی که به این صحبتها(ی دکتر افروغ)وارد است و یا سیر فکری و موضع ایشان در این چند ساله بخصوص فتنه 88 را نداریم بلکه در سدد تذکری، اول به دوستانم و بعد به مغرضین در این امر داشتیم.
 
پی نوشت :
1-    بیانات در حرم امام راحل 14/3/90
2-    بیانات در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتى امیرکبیر   9/12/79
3-    بیانات بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى   19/12/89
4-    بیانات در جمع فرماندهان سپاه  13/4/90
 
 

منبع:

حرف مردم
k f
ثبت شده در تاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
احسنت

مسعود رحیمی
ثبت شده در تاریخ ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
سلام.ممنون خوب بود اما مطمئنم خیلی ها که خطاب شما به ایشان بود همان رفتارو برداشتی که نسبت به سخنان دکتر افروغ کردندوداشتند نسبت به مقاله ی دلسوزانه شما هم خواهند داشت.یاعلی

بنیامین
ثبت شده در تاریخ ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
با سلام و تشکر
اولا لازم است عرض کنک این سخنان و مواضع موقعی از سوی رهبر عزیز بیان شد که هجمه های شدید و غیر اخلاقی از سوی عمارنمایان علیه مهندس مشایی بیان شد و ایشان مورد شدیدترین حملات غیر اخلاقی قرار گرفتند. راستی راز برخورد مودبانه با علایی و افروغ و برخورد کینه ورزانه با مهندس مشایی چیست؟
آقای افروغ یک شخصیت خودخواه و خودبرتر بین است و به هیچ .جه تحمل حرف و نظر مخالف را ندارد. مخالف خود را با شنیع ترین ادبیات مورد عتاب قرار میدهد. بهتر است مصاحبه ها و تحلیلهای عجیب! ایشان را در مصاحبه هایش را آینده فیلتر شده بخوانیدnosubmit.blogfa.com

نام شما:
ایمیل شما (نمایش داده نخواهد شد):
حرف شما: