مـجله دیـــــنی فرهــنگی بیــــــنشجو
انتظار به معنای آماده شدن است، تلاش در راه ایجاد جامعه مهدوی... ادامه »
  • Who is Mahdi?
    Mahdi is a revered figure among Shia Muslims, believed to be one of the divine prophet Mohammad's last descendants and a descendant of the murdered Imam Hussain (Who has been murdered thirsty, shed on the ground, and trampled with hatred).
  • اندیشه‌ مهدویت منحصر به شیعیان و یا مسلمانان نیست؛ بلکه همه یا اغلب ادیان و مذاهب موجود در جهان، به گونه‌ای به “موعود” باور دارند.
  • در این زمینه یکی از روانشناسان به نام «آدلر» اظهار می‌دارد: به طور کلی در چهار تا پنج سالگی شخصیت، منش، رفتار و سبک خاص زندگی هر فرد مشخص می‌شود و این روال تقریباً تا آخر عمر ادامه می‌یابد.
غرب شناسی
بررسی اجمالی فروشگاههای هایپراستار؛

نمونه ی هجمه ی فرهنگ مدرنیته

انتشار گزارش"سود کلان هایپراستار در جیب سهامداران صهیونیست" و"هایپراستار؛ تجارت مخفی رژیم اسرائیل در ایران" که در آن به تفصیل در خصوص وضعیت فروشگاه هایپراستار سخن به میان آمده بود، برخی از رسانه ها و سیاسیون را به واکنش واداشت. در این بین خانم طبیب‌زاده از نمایندگان مردم تهران در مجلس نهم طی گفتگویی از مسوولان ذی‌ربط خواست تا درباره این موضوع توضیح دهند.

در همین راستا، چندی پیش جلسه‌ای که در یکی از دستگاههای اقتصادی دولتی برگزار شد که تعدادی از مسوولان اقتصادی کشور، نمایندگان شهرداری تهران، اتاق بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات، نماینده حقوقی دولت، رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد، نماینده دستگاه های نظارتی، رییس فرانسوی هایپراستار در ایران و ... در آن حضور داشتند.

در این جلسه ابتدا رییس هایپراستار با تاکید بر اینکه 30 هزار قلم کالا در فروشگاه هایپراستار عرضه می‌شود، گفت: به دلیل پیچیدگی قوانین واردات ما خودمان هیچ کالایی را وارد نمی کنیم و از نمایندگی‌های رسمی در داخل خرید می‌کنیم.
 
وی در ادامه افزود: سیستم قیمت گذاری هایپراستار در ایران قوی ترین است و ما در حال حاضر برای کمک به مردم جهت مقابله با تحریمها، کالاهای خود را با ده درصد تخفیف ارائه می‌کنیم.



***جدی‌ترین استدلال‌های مسوولان اقتصادی برای تداوم فعالیت هایپراستار

پس از اتمام سخنان رییس فروشگاه هایپراستار که با غرور خاصی در جلسه حاضر شده بود ، وی و همراهانش جلسه را ترک کردند و بحث درباره این موضوع با سخنان حاضرین پیگیری شد.

آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، جدی‌ترین استدلال‌های برخی مسوولان اقتصادی حاضر در جلسه درباره فعالیت هایپر استار در کشورمان است.

***
سیاست مسوولان ارشد اقتصادی این بوده که در ایران مردم برای تهیه وسایل موردنیازشان مانند کشورهای اروپایی از فروشگاههای اینچنینی استفاده کنند.

***
هدف از تشکیل این فروشگاهها این بود که ما بتوانیم به سادگی آنها را کنترل کنیم. بالطبع کنترل دهها فروشگاه خرد و کوچک به مراتب سخت‌تر است تا یک فروشگاه اینچنینی.

***
اکثر کالاهایی که در فروشگاه هایپراستار عرضه می‌شود در فروشگاههای مشابه نظیر هایپرسان و هایپر می نیز عرضه می‌شود. شما اگر سری به بازارچه مروی بزنید خواهید دید این بازا مملو از کالاهایی است که بیشتر از اجناس هایپراستار محکوم است.

***
برفرض این فروشگاه متعلق به صهیونیست‌ها باشد. اما این را بدانید که بنده با توجه به قرارداد می گویم در صورت بروز اختلاف بین ما و مسوولان هایپراستار سه داور باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که از این سه داور یک نفر ایرانی و دو نفر فرانسوی است و با توجه به این موضوع ما محکوم به پرداخت غرامت خواهیم!



***تجربه های مفیدی از فروشگاهها زنجیره‌ای در تمام دنیا وجود دارد در بحران های 1930 و 1960 وجود چنین فروشگاههایی باعث شدند کالا بطور منطقی و با قیمت کنترل شده به دست مردم برسد.

***
ما نمی توانیم اقتصادمان را نجات دهیم مگر با سرمایه گذاری خارجی. ما نیاز به 100 میلیارد دلار ارز در سال داریم.اگر چنین سرمایه گذاری هایی صورت نگیرد آخر و عاقبت ما بیکاری را به این مملکت تحمیل می‌کنیم.

***
در قضیه نستله هیچ گونه مدرکی دال بر صهیونیستی بودن این شرکت برای ما اثبات نشد!

***خواهش می کنم خرید سهام در بورس نیویورک را مطرح نکنید چون اگر صهیوینست ها متوجه این حساسیت ما بشوند با سرعت چند سهم از همه شرکت ها را خریداری می‌کنند و ما دیگر نمی توانیم با هیچ شرکتی همکاری کنیم.

***
بر فرض صهیونیستی بودن هایپراستار این سوال مطرح می‌شود که چرا ما با اطلاع از اینکه عربستان سعودی شیعیان بحرین را به شهادت می‌رساند، حج عمره و تمتع را تعطیل نمی‌کنیم که آنها از این طریق درآمدی نداشته باشند.

***شهرداری تهران در راستای اهداف خودش به دنبال این است که رفاه شهروندان را افزایش بدهد تا به استانداردها نزدیک بشویم.

***
شهرداری تهران هایپراستار را موظف کرده پس از اتمام قرارداد یک محوطه ای که قابلیت فعالیت تجاری دارد را به ما تحویل دهد نه اینکه ساختمانی بیغوله به ما تحوبل دهد.

***
هایپر استار برای احداث ساختمان فروشگاه متحمل زحماتی شد آنها در آن زمان مجبور بودند هشت متر لجن برداری کنند

***  70 درصدسرمایه گذاری خارجی در بخش خدمات است نه تولید. دلیلی ندارد ما از این امتیاز چشم پوشی کنیم.شرکت هایپراستار متعهد شده پس از اتمام قرارداد طرف خارجی تجهیزات خود را می گذارد و می‌رود.
 
 
 
 *** سوالات مشرق از مسوولان اقتصادی کشور درباره فعالیت هایپراستار

***رییس هایپراستار تاکید کرده "سیستم قیمت گذاری هایپراستار در ایران قوی ترین است و ما در حال حاضر برای کمک به مردم جهت مقابله با تحریمها، کالاهای خود را با ده درصد تخفیف ارائه می‌کنیم". آیا اگر تحریم های دولتمردان این آقای فرانسوی علیه مردم ما نبود، ما باز هم گریبانگیر تورم بودیم تا امثال این فرد بخواهند به دروغ برای ما دلسوزی کنند؟

***چند تن از مسوولان در این جلسه با آب و تاب و حرارت وصف ناپذیری عنوان کردند "شرکت هایپراستار متعهد شده پس از اتمام قرارداد طرف خارجی تجهیزات خود را می گذارد و می‌رود." مگر هایپراستار با خود یک تکنولوژی هسته ای را به ایران آورده که ما اینگونه مبهوت شده ایم؟ آیا منظور آقایان از تجهیزات، فقط قفسه و ساختمان نیست؟

***اگر بر فرض صحت گفته رییس هایپراستار و برخی از حضار تمام اجناس این فروشگاه از داخل کشور تامین می‌شود، چرا امتیاز احداث و راه اندازی این فروشگاه به تجار و یا گروههای تجاری ایرانی داده نشده است؟ الحمدلله شهرداری تهران نیز در اوج سخاوتمندی این زمین را به هایپراستار -نه اجاره- بلکه با قیمتی ناچیز هدیه داده‌است.

***
یکی دیگر از حضار بحث غرامت را پیش کشیده و گفته با توجه به شکل قرارداد، در صورت فسخ باید غرامت بپردازیم. دوست عزیز انگار متوجه نیستید الان این شمایید که باید پاسخ بدهید چرا برای یک سرمایه گذاری غیر ضروری و خدماتی تن به عقد چنین قراردادی داده‌اید نه منتقدین به این موضوع؟ این قرارداد انسان را به یاد عهدنامه ترکمانچای می‌اندازد.

***نماینده یکی از سازمان های اقتصادی نیز گفت "خواهش می کنم خرید سهام در بورس نیویورک را مطرح نکنید چون اگر صهیوینست ها متوجه این حساسیت ما بشوند با سرعت چند سهم از همه شرکت ها را خریداری می‌کنند و ما دیگر نمی توانیم با هیچ شرکتی همکاری کنیم."
 
جناب آقای مسوول کارکشته اتاق بازرگانی همانطور که خودتان نیز می دانید چندی پیش ارزش سهام کارفور بیش از 4 درصد سقوط کرد و سود سالیانه آنها نیز 15 درصد کاهش پیدا کرد.مسوولان این شرکت در جلسه‌ای پیش بینی کرده بودند که فروش این شرکت در بازارهای نوظهور به ویژه آسیا، در بهبود این شرایط کمک شایانی کند. پس آنها نیازمند ما هستند و ضرورتی ندارد ما از آنها تقاضا کنیم تا در کشورمان سرمایه گذاری کنند. ضمنا آنها به خوبی به حساسیت‌های ما واقفند، پس لازم نیست شما تا این حد خودتان را ناراحت کنید.

***
"شهرداری تهران در راستای اهداف خودش به دنبال این است که رفاه شهروندان را افزایش بدهد تا به استانداردها نزدیک بشویم." در پاسخ به این استدلال همین جمله از رهبر انقلاب که در جمع مردم خراسان جنوبی ایراد فرمودند، کفایت می‌کند: توسعه‌ اقتصادی بر مبنای سرمایه‌داری مصرفی، نسخه‌ای است که غرب برای اقتصاد خود پیچیده است و برای اینکه بتواند کشورهای در حال توسعه را نیز به صورت بازاری برای مازاد محصولات تولیدی خود درآورد و آنان را به خرید این کالاها تشویق کند.
البته اگر قرار بود شهرداری تهران، رفاه شهروندان را با افتتاح اینگونه فروشگاهها تامین کنند چرا با فروشگاههای شهروند که زیرنظر خودشان است این مهم را صورت ندادند؟ چرا قیمت اجناس فروشگاه شهروند به شکل کاملا محیرالعقولی بالاست؟ و...

***
یکی از حاضران در جلسه"سهولت در کنترل را یکی از اهداف راه اندازی این فروشگاهها قلمداد کرد." آیا راه حل ناتوانی ما برای کنترل بازار اجازه فعالیت به شرکت های عربیغربی وابسته به صهیونیست‌ها است؟ یا ما باید به فکر مکانیزمی برای کنترل فروشگاههای خرد باشیم؟ چندی پیش از یک مسوول بلندپایه اقتصادی سوالی درباره واردات بی رویه خودروهای لوکس پرسیده بودند که در پاسخ گفته بود "ما نمی‌توانیم از برخی ها مالیات بگیریم این ماشین ها را وارد می‌کنیم تا از این طریق از این افراد مالیات اخذ کنیم"

***
یکی از مسوولان اقتصادی در این جلسه از تاثیر تجربه‌های مفید فروشگاهها زنجیره‌ای در تمام دنیا خبر داد و خاطرنشان کرد که "در بحران های 1930 و 1960 آمریکا وجود چنین فروشگاههایی باعث شدند کالا بطور منطقی و با قیمت کنترل شده به دست مردم برسد." سوال اینجاست که چرا این فروشگاه‌ها باعث کاهش هزینه‌های خرید برای عموم مردم نشده، بلکه اغلب ویترینی برای برندهای مختلف خارجی هستند و بیشترین رقابت بر سر جذب حداکثری خریداران با هر ترفند و تبلیغ و جایزه‌ای است؟ چرا این فروشگاههای لوکس، که باید رسالتشان در اصل کمک هر چه بیشتر به تولیدات داخلی باشد و در بین آن‌ها رقابت ایجاد کند تا به توزیع هر چه بهتر آن‌ها بینجامد، چیزی جز جولانگاه محصولات خارجی و تغییر ناخودآگاه نگرش خریداران به نحوه‌ی خرید و تأمین مایحتاج زندگی، تغییر نوع مصرف و نهایتاً سبک زندگی نیست؟
 


***درباره ماهیت صهیونیستی بودن شرکت نستله نیز باید گفت شرکت نستله که بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی جهان محسوب می‌شود، به پاس خدماتش به رژیم اسرائیل جایزه جوبیلی را از نخست‌وزیر رژیم اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) دریافت کرده است که این جایزه فقط به خادمین رژیم صهیونیستی اهدا می‌شود. این شرکت بیش از 200 میلیارد تومان در اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده است و در مقابل این خوش‌حدمتی، سالیانه حدود 24 میلیارد تومان کمک مالی از ایالات متحده آمریکا دریافت می‌کند. نستله در سال 1379 بیش از 14 میلیارد تومان به صندوق پرداخت غرامت هولوکاست کمک کرده و یکی از سهامداران عمده شرکت اورئال است.
 
 
 
***نظر رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت اینگونه شرکت ها چیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در جریان سفر به استان خراسان جنوبی فرمودند: یکی از برنامه‌ها و نقشه‌های دشمن در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی همین ترویج مصرف‌گرایی در میان مردم جامعه است. توسعه‌ اقتصادی بر مبنای سرمایه‌داری مصرفی، نسخه‌ای است که غرب برای اقتصاد خود پیچیده است و برای اینکه بتواند کشورهای در حال توسعه را نیز به صورت بازاری برای مازاد محصولات تولیدی خود درآورد و آنان را به خرید این کالاها تشویق کند، چاره‌ای نمی‌بیند جز آنکه مصرف‌گرایی را به صورت ارزش برای آنان درآورد و آنجایی که میل و هوس آدمی تحریک شود، دیگر جای مقاومت و ایستادگی نخواهد بود و بدین ترتیب این کشورها نیز دچار نوعی سرمایه‌داری مصرفی غیر از سرمایه‌داری تولیدی خواهند شد.
 
همچنین رهبر معظم انقلاب درباره نظم نوین جهانی می فرمایند "به نظر می‌رسد هدف غایی نظم نوین جهانی، خاورمیانه باشد چرا که اسلام و منابع عظیم نفتی در آنجا تمرکز یافته است. غرب برای بقا به نفت نیاز دارد و از طرفی اسلام ضد ظلم و ضد استعمار است و همین امر بیم رهبران نظم نوین جهانی را در پی دارد و آن را رقیب نیرومندی در عرصه جهان می‌بینند. به دلیل اینکه اسلام و ایدئولوژی اسلامی با نظم نوین جهانی و استکبار در تضاد کامل است، غرب در تلاش برای ریشه‌کن کردن اسلام و مسلمانان برای پیشبرد اهداف خود و استقرار جهانی منظم در ابعاد سیاسی و اقتصادی است. اکنون این ایران است که به کانون اصلی توجهات تبدیل شده است، چرا که نظم نوین جهانی در مرحله پایانی خود است و تنها ایران است که در برابر آن مقاومت می‌کند."

***
سخن پایانی

بدون شک راه نجات دادن اقتصاد کشور مبتنی بر مهندسی فرهنگ اقتصادی فعالیت به فروشگاههای زنجیره‌ای خارجی مانند هایپراستار، هایپرسان، هایپر می و ... آن هم به بهانه جذب سرمایه گذاری خارجی نیست.
 
اینکه 70 درصد از سرمایه گذاری خارجی در ایران مصرفی است و نه تولیدی جای تامل بسیار دارد و اصلاً مگر می توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی چنین فروشگاههای زنجیره‌ای را به بهانه جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور نادیده گرفت؟

تاکنون با خود اندیشیده اید که ما چرا تا به حال در واردات سیگار مالبرو، پپسی، کوکاکولا و ... با تحریم غرب روبرو نشده‌ایم. چرا باید در حال حاضر واردات برخی داروها که زندگی هموطنانمان را در معرض خطر قرار داده ممنوع باشد و ما در این مورد با تحریم مواجه باشیم.

نظم نوین جهانی تنها یک چالش پیش روی خود دارد و آن"ایران" سرسختی است که طی سه دهه اخیر به‌رغم جنگ تحمیلی، تحریم‌ها، ترورها و فشارهای بین‌المللی در برابر این نظم شیطانی ایستادگی کرده است. غرب ناامید شده که نتوانسته از پس بن‌بستی به نام ایران برآید.

حال باید دید آیا مسوولان شرکت صهیونیستی کرفور فرانسه می توانند به هدف خود در ایران که راه اندازی 15 شعبه است برسند و ما باید 20 سال منتظر باشیم (البته به قید حیات) تا قرارداد آنها به اتمام برسد یا اتفاق دیگری رقم خواهد خورد؟

در آینده نزدیک در خصوص ابعاد دیگر فعالیت فروشگاه هایپراستار در ایران و پشت پرده راه اندازی شعبه های آن در کشور گزارشات مستندی منتشر خواهد شد.

منبع: مشرق
حرف مردم
نام شما:
ایمیل شما (نمایش داده نخواهد شد):
حرف شما: